Homepagina

Tractor van de maand 

Fotogalerij

Aangeboden

Gezocht

Links

Gastenboek

Dank aan...

Mail ons

 

Fotogalerij Porsche-Diesel

Op deze pagina treft u een zo compleet mogelijk overzicht aan van alle modellen die de Porsche-Diesel-Motorenbau destijds van de band liet lopen. Elke foto werd wat voorzien van technische gegevens om het geheel en het onderscheid toch wat te illustreren.

De vermogenaanduiding  moet echter steeds met een korreltje zout genomen worden, daar er in die tijd nog niet zoveel belang gehecht werd aan een exact bepaald vermogen.

 

 

Type :P 111

Boring x slag: 95 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud: 1/822 cm³

Vermogen : 12 pk 

Bouwjaren : ca. 1956-1957

Versnellingen : 4V + 4A

Opmerkingen: 

De P 111 was de opvolger van de A 111 met enkele hele kleine wijzigingen (o.a. motorkap). De tractor op de foto is (supplementair) uitgerust met hydraulische hefinrichting, Mörtl-maaibalk en een (gedeeltelijk verwijderde) Fritzmeier cabine.

 

 

 

 

Type :Junior 108

Boring x slag: 95 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud: 1/822 cm³

Vermogen : 14 pk 

Bouwjaren : ca. 1957-1960

Versnellingen : 2 x 3V + 2 x 1A

Opmerkingen: 

De Junior 108 was de opvolger van de P 111. Door het toerental ietswat op te drijven leverde de motor vanaf nu 14 pk. De versnellingsbak werd vervangen door de ZF A-4, al dan niet voorzien van een Eckerle-hefinrichting. De Junior 108 bestond in diverse varianten; K 108, L 108, S 108, K 108 H, L 108 H, S 108 H, Junior V (G 108) en Junior 4 (108-4).

De junior 4 is echter een uitzondering; daar hij nog met de versnellingsbak van de P 111 was uitgerust en waarvan er maar een héél klein aantal werden vervaardigd.

Op de foto, hoe kan het ook anders, een zeldzame Junior 4

 

 

 

 

Type :Junior 109

Boring x slag: 98 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud: 1/875 cm³

Vermogen : 15 pk 

Bouwjaren : ca. 1960-1963

Versnellingen : 2 x 3V + 2 x 1A

Opmerkingen: 

De opvolger van de 108, maar dan met een grotere cilinderboring en wat kleine gedaanteveranderingen zoals motorkap, koelluchtaanzuiging en –regeling, luchtfilter én handrem.

 

 

 

 

 

Type :AP 18

Boring x slag : 95 x 108 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1531 cm³

Vermogen : 18 pk

Bouwjaren : 1956 - 1958

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking :

Toen Porsche in 1956 zelf de productie van hun tractoren in handen nam, werden meteen enkele wijzigingen in de typereeks aangebracht. De Allgaier AP 16 werd opgevolgd door de Porsche AP 18, welke nu een iets grotere cilinderinhoud meekreeg en een wat lager toerental om hetzelfde vermogen te behouden.Ook de vooras werd veranderd en gebaseerd op de geveerde vooras van Allgaier. De eerste tractoren van deze reeks werden nog afgeleverd met de geveerde vooras en motorkap van de Allgaier AP 22.

 

 

 

 

Type :AP 22

Boring x slag : 95 x 108 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1531 cm³

Vermogen : 22 pk

Bouwjaren : 1956 - 1958

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking :

Toen Porsche in 1956 het heft in eigen handen nam en nu zelf hun tractoren produceerde, werden de laatste onder licentie gebouwde tractoren overgenomen en werden nu verder gemaakt met een ietwat gewijzigde motorkap, de naam Porsche kwam in de plaats van Allgaier en ook het type kreeg er nu een plaats op toegewezen.

 

 

 

 

Type :P 122

Boring x slag : 95 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1644 cm³

Vermogen : 22 pk

Bouwjaren : ca.1956 - 1957

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking :

Toen Porsche in 1956 het heft in eigen handen nam en nu zelf hun tractoren produceerde, werden de laatste onder licentie gebouwde tractoren overgenomen en werden nu verder gemaakt met een ietwat gewijzigde motorkap, de naam Porsche kwam in de plaats van Allgaier en ook het type kreeg er nu een plaats op toegewezen.

 

 

 

 

Type :Standard 218

Boring x slag: 95 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud: 2/1644 cm³

Vermogen : 25 pk 

Bouwjaren : ca. 1957-1960

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerkingen:

De Standard 218 is de verdere ontwikkeling van de AP 22. Deze tractor bestaat in verschillende uitvoeringen (V, H, S,) Een héél veel verkochte tractor, dus zeker niet zeldzaam!

 

 

 

 

Type :Standard T 217

Boring x slag : 90 x 108 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1374 cm³

Vermogen : 20 pk

Bouwjaren : 1960 – 1963

Versnellingen : 2 x 4V + 2 x 1A

Opmerking :

Om het grote gat op gebied van vermogen te vullen tussen de 15 en de 30 pk, werd de Standard T tot leven geblazen. De motor van de vroegere Allgaier AP 17 met een wat aangepast toerental kreeg de voorkeur, maar. De keuze van versnellingsbak viel dit keer op een type van Getrag, waar de Eckerle–hefinrichting ev. kon worden opgebouwd. Ook hier bevindt de maaiaandrijving zich onderaan de versnellingsbak.

 

 

 

 

 

Type :Standard Star 219

Boring x slag : 98 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1750 cm³

Vermogen : 30 pk

Bouwjaren : 1960 – 1963

Versnellingen : 2 x 4V + 2 x 1A

Opmerking :

In deze jaren ging Porsche een samenwerking aan met Deutz, er werd samen met Deutz een transmissie ontwikkeld welke o.a. op dit type verscheen. Ook de spatborden werden afgeleid van Deutz. Met de Standard Star 219 ontwikkelde Porsche opnieuw een tractor en‘werktuigdrager’ineen met aanbouwmogelijkheden vooraan, tussen de assen en achteraan de tractor.De maaiaandrijving was onderaan de versnellingsbak opgehangen. De aftakas vooraan was op dit type een optie.

 

 

 

 

Type :Standard Star 238

Boring x slag : 98 x 108 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1629 cm³

Vermogen : 26 pk

Bouwjaren : ca. 1962 – 1963

Versnellingen : 2 x 4V + 2 x 1A

Opmerking :

Bij de 238 werd de 'opgefokte' motor van de Allgaier AP 17 verbonden met de T-25 versnellingsbak die o.a. ook werd toegepast bij de Standard Star 219. Door het toepassen van grotere cilinders en het opdrijven van het motortoerental verkreeg de motor 26 pk. Net zoals bij de Standard T 217 werd de rechtstreeks van de motor maaibalkaandrijving achterwege gelaten.

 

 

 

 

Type :P 133

Boring x slag : 95  x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 3 / 2467 cm³

Vermogen : 33 pk

Bouwjaren : 1956-1957

Versnellingen : 5V + 1A

 

 

 

 

Type :Super 308

Boring x slag : 95 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud :3/2467 cm³

Vermogen : 38 pk 

Bouwjaren : ca. 1957-1960

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking : 

De Super 308 was de opvolger van de P 133 en was verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen; N 308 (normaal) V 308 (eenvoudiger), de L 308 (lange wielbasis met dubbele koppeling) en de S 308 (smalspoor)

Deze foto : L 308

 

 

 

 

Type :Super B 308

Boring x slag : 95 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud :3/2467 cm³

Vermogen : 38 pk 

Bouwjaren : ca. 1957-1960

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking : 

De Super B was geen landbouwtractor, maar een industriële versie ervan, welke door zijn aanbouw- en opbouwwerktuigen thuishoorde op bedrijven en in de bouwsector. Frontlader, compressor, opbouwkraan,… behoorden tot de vele accessoires.

 

 

 

 

 

Type :Super 309

Boring x slag : 98  x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 3 / 2625 cm³

Vermogen : 38 – 41 pk

Bouwjaren : 1960-1963

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking :  

In Oostenrijk werd deze tractor verkocht onder de naam Hofherr – Schrantz, terwijl het in feite om een gewone Super 309 gaat.

 

 

 

 

Type :Super 319

Boring x slag : 98  x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 3 / 2625 cm³

Vermogen : 40 pk

Bouwjaren : 1960-1963

Versnellingen : 2 x 4V + 1 x 4A

Opmerking :  

De Super 319 was de 'tweelingbroer' van de Super L 318. Ze kwamen ter vervangen van de L 308 en hadden een groter aanbod aan versnellingen én bezaten al het pas in voege tredende hoge toerental op de aftakas (1.100 toeren/min). Versnellingsbak ZF A-216 (dubbele koppeling), verkrijgbaar met snelgang.

 

 

 

 

Type :Super (Export) 329

Boring x slag : 98 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 3/2625 cm³

Vermogen : 35 pk 

Bouwjaren : ca. 1963

Versnellingen : 2 x 4V + 2 x 1A

Opmerking :

Bij de driecilindermotor van de 329 werd ook het toerental wat verhoogd en werd de motor aan de Deutz/Porsche versnellingsbak vastgemaakt, wat vaak resulteerde in gebroken transmissies...

 

 

 

 

 

Type :Super (Export) 339

Boring x slag : 98 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 3/2625 cm³

Vermogen : 30 pk (fabrieksopgave)

Bouwjaren : ca. 1963

Versnellingen : 2 x 4V + 2 x 1A

Opmerking :

De 339 was een laatste poging een nieuwe koopdrang op gang te brengen.

Hij is bijna identiek aan de Super Export 329, maar de fabriek gaf hem op papier slechts 30 pk mee…

 

 

 

Type :Master 409

Boring x slag : 98 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 4/3500 cm³

Vermogen : 50 pk 

Bouwjaren : ca. 1959-1960

Versnellingen : 7V + 1A

Opmerking : 

Door gebruik te maken van de ZF versnellingsbak A-20/18 II verkreeg de opvolger van de P 144 een enorm lange wielbasis. Hierdoor was de tractor nogal lomp en werd dus meer ingezet in de industrie of in de bosbouw. Eerst kwam de Master 408 op het toneel, pas later verscheen de bijna identieke 409 op de planken. Het is de grootste en zwaarste Porsche-Diesel ooit gebouwd.

 

 

 

 

Type :Master 418

Boring x slag : 95  x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 4 / 3289 cm³

Vermogen : ca 50 pk DIN

Bouwjaren : 1960-1962

Versnellingen : 2 x 4V+ 1 x 4A

Opmerking :

Daar de Master 408 / 409 nogal log en lomp was voor landbouwdoeleinden, kreeg de Master vanaf 1960 een gedaanteverwisseling. Hij kreeg toen, tegelijkertijd met de Super L dezelfde ZF-versnellingsbak toegewezen. Naast de Master 418 bestaat er ook nog de Master 419.

 

 

 

 

Type : Master 429

Boring x slag : 98 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 4 / 3500 cm³

Vermogen : 50 pk

Bouwjaren : ca. 1962-1963

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking :

Omdat Porsche het einde voelde naderen, werd de grote onderdelenvoorraad eerst opgebruikt en hiermee creëerde Porsche o.a. dit nieuwe model Master.

Hij werd aangeboden in verschillende varianten, zelfs types van een zelfde uitvoering zijn soms niet identiek aan elkaar. De ‘oude’ Allgaier-versnellingsbak werd met de viercilindermotor verbonden. Technisch bleek dit geen al te goede beslissing. Daarom is de Master 429 de minst begeerde Master, ook al is het een snelle tractor.

 

 

 

 

 

Laatste Update: 10/01/04'