Homepagina

Tractor van de maand 

Fotogalerij

Aangeboden

Gezocht

Links

Gastenboek

Dank aan...

Mail ons

 

Fotogalerij Allgaier

Op deze pagina treft u een zo compleet mogelijk overzicht aan van alle modellen die de firma Allgaier uit de grond gestampt heeft, welke merendeels ontworpen zijn door het huis Porsche. Van de weinige modellen die Allgaier zelf heeft ontworpen, beginnen bepaalde types écht héél zeldzaam te worden en daar hebben we geen foto’s  ter beschikking van in ons archief. Ook hier werden bij elke foto wat technische gegevens geplaatst om het geheel voor de leek toch wat duidelijker te maken.

 

 

Type: R 18, R 22 en A 22

Boring x slag : 125 x 150 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 1/1840 cm³

Vermogen : ca. 22 pk

Bouwjaar : ca. 1947-1953

Versnellingen : 4V + 1A

Opmerkingen :

Horizontale ééncilinder met verdampingskoeling en V-riemaandrijving. Het allereerste tractormodel van Allgaier was de R 18 (ca. 1947-1949, banden 8.00 – 20). Door gebruik te maken van banden 9.00-24 zag de R 22 in 1949 het levenslicht.  Vanaf halfweg 1950 kon de tractor met een motorkap en elektrische starter uitgerust worden en heette vanaf dan A 22, alhoewel er nog R 22’ s naar Frankrijk geleverd werden. 

Ongeveer de eerste 1000 tractoren van deze types hadden een vierkante waterbak.

Op de foto een R 22 of A 22 uit 1951.

 

 

 

 

Type: A 24

Boring x slag : 130 x 150 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 1/1990 cm³

Vermogen : ca. 24 pk

Bouwjaar : 1952-1953

Versnellingen : 4V + 1A

Opmerkingen :

De A 24 is de iets grotere broer van de A 22, maar i.p.v. verdampingskoeling is deze voorzien van een radiator voor thermosyphonkoeling. Door de cilinder 5 mm groter te maken, nam het motorvermogen 2 pk toe. Beperkte oplage van ca. 1250 stuks

 

 

Type: A 12

Boring x slag : 105 x 125 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 1/1082 cm³

Vermogen : ca. 12 pk

Bouwjaar : 1951-1952

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerkingen :

Omdat de motor van de A 12 veel gebreken vertoonde, werden veel tractoren van dit type later met een A 16 - motor uitgerust  (ca. 16 pk). Ook werden er wijzigingen aan de vooras en de ophanging doorgevoerd. Vanaf dan kon de ‘vroegere’ A 12 optioneel met een elektrische starter uitgerust worden.

 

 

 

 

Type: A 16 

Boring x slag : 110 x 125 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 1/1190 cm³

Vermogen : ca. 16 pk

Bouwjaren : 1953-1954

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerkingen :

Na de veranderingen van de A 12 zag de eigenlijke A 16 het levenslicht. Hij werd de eerste maanden afgeleverd met een soortgelijke motorkap als deA 12, later werd het uiterlijk van de A 16 aangepast, en wel met de motorkap in ‘Porsche-stijl’, zodanig dat de A 16 nu dichter bij de typereeks aansloot. De grootte van de banden bepaalde het model van de spatborden (trapeziumvormig of rond). De allerlaatste modellen van dit type waren al voorzien van een waterpomp.

 

 

 

 

Type: A 30 / A 40

Wie bezorgt ons de

FOTO?

 

Boring x slag: 125 x 150 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud: 2/3682 cm³

Vermogen: ca. 40 pk

Bouwjaar: 1952- 1953

Versnellingen: 6 V + 1 A

Opmerkingen:

De grote watergekoelde tweecilinder van Allgaier; voorzien van een versnellingsbak van eigen ontwerp, wat later een enorm zwakke plek bleek te zijn. De A 30 was, op de kleinere banden na, identiek aan de A 40. Van de A 40 werden er slechts ongeveer 300 gemaakt, waarvan meer van 200 naar Turkye. Van de A 30 is ons geen aantal bekend.

 

 

 

 

Type: A 40 Z 

Boring x slag: 130 x 150 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud: 2/3982 cm³

Vermogen: ca. 44 pk

Bouwjaar:  1952- 1953

Versnellingen: 5 V + 1 A

Opmerkingen: 

De verbeterde opvolger van de A 40, nu met ZF versnellingsbak en trapeziumvormige spatborden. De A 40 Z heeft ook een ietwat grotere boring dan zijn voorganger, vandaar de enkele pk’s meer.

 

 

 

 

Type: A 111 * 

Boring x slag : 95 x 116 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 1/822 cm³

Vermogen : ca. 12 pk

Bouwjaren : 1952-1955

Versnellingen : 4V + 4A

Opmerkingen :

Na een oplage van ca. 800 tractoren,werd het uiterlijk van de A 111 wat aangepast:

andere voorvelgen en een andere bekleding voor de koelturbine, waardoor de luchtzeef met het firma-embleem nu op de motorkap bevestigd werd. Ook het dekseltje dat de verstuiver afdekte werd achterwege gelaten.

 

 

 

 

Type: A 111 L *

Boring x slag : 95 x 116 mm

Aantal cilinders/cilinderinhoud : 1/822 cm³

Vermogen : ca. 12pk

Bouwjaren : 1955-1956

Versnellingen : 4V + 4A

Opmerkingen :

Nadat Allgaier de tractorproductie verkocht had aan Porsche, werd de A 111 voorzien van een motorkap en spatborden die beter aansloten bij de rest van de serie A100. Net zoals het voorgaande model was er hier ook keuze tussen een korte en een lange uitvoering.

 

 

 

 

Type: AP 17 *

Boring x slag : 90 x 108 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1374 cm³

Vermogen : ca 18 pk

Bouwjaren : 1950 - 1951

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking :

Het allereerste ontwerp van Prof. Dr. Ferdinand Porsche, tevens dé sensatie van de Duitse tractormarkt. De Allgaier AP 17, systeem Porsche, kon door zijn lage productiekosten aan een zeer goedkope prijs verkocht worden, wat de prijzen van andere Duitse tractoren als een bom deed instorten. Wegens een gebrekkige stuurinrichting werd deze uitvoering maar een korte tijd vervaardigd.

 

Type: AP 17 - AP 22 *

Boring x slag : 90 x 108 mm - 95 x 108 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1374 cm³ - 2 / 1531

Vermogen : ca 18 pk - ca 22 pk

Bouwjaren : 1951 tot 1952 - 1952 tot 1953

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking :

De tweede (verbeterde) uitvoering van de AP 17 en tevens de eerste versie van de AP 22 (overgangsversie). Deze uitvoering van de AP 17 is vaak te vinden, de AP 22 in deze uitvoering is zeldzamer.

 

Type: AP 17 - AP 22 *

Boring x slag : 90 x 108 mm - 95 x 108 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1374 cm³ - 2 / 1531

Vermogen : ca 18 pk - ca 22 pk

Bouwjaren : 1954 - 1954 tot 1956

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking :

De vernieuwde versie van de AP 22. Tevens werd er nog een kleine hoeveelheid van de AP 17 met deze motorkap afgeleverd, maar deze laatste zijn erg zeldzaam

 

Type: AP 16 / A116 *

Boring x slag : 90 x 108 mm

Aantal cilinders / cilinderinhoud : 2 / 1374 cm³

Vermogen : ca. 18 pk

Bouwjaren : 1954 – 1956

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerking :

De AP 16 was de opvolger van de AP 17, maar dan zonder vloeistofkoppeling en eenvoudiger constructie.Daar de motor overgenomen werd van de AP 17, levert de AP 16 effectief 18 pk, terwijl de vloeistofkoppeling van de AP 17 een tweetal pk van het vermogen opeiste. Omwille van financiële redenen werd het vermogen met 16 pk opgegeven.

 

 

 

Type: A 122 *

Boring x slag : 95 x 116 mm

Aantal cilinders/cilinderinhoud : 2 cil/1644 cm³

Vermogen : ca. 22pk

Bouwjaren : 1953-1956

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerkingen

Tot ca. 1954 was de A 122 voorzien van een dubbele V-poulie aan de linker onderkant van de motor. Ook de startmotor zat tot dan rechts onderaan de versnellingsbak gemonteerd

 

 

 

 

Type: A 133 *

Boring x slag : 95 x 116 mm

Aantal cilinders/cilinderinhoud : 3 cil/2467 cm³

Vermogen : ca. 33pk

Bouwjaar : 1952-1956

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerkingen :

De eerste modellen van de A 133 hadden, net als de A 122, de startmotor rechts onderaan de versnellingsbak zitten. Nadien werd er een aantal met grotere remtrommels gemaakt, maar van dat ontwerp is men afgestapt. Ook werden er 22 stuks met een ZF versnellingsbak verkocht.

 

 

 

 

Type: A 144 *

Boring x slag : 95 x 116 mm

Aantal cilinders/cilinderinhoud : 4 cil/3289 cm³

Vermogen : ca. 44pk

Bouwjaar : 1953-1956

Versnellingen : 5V + 1A

Opmerkingen :

Omdat men bij Allgaier / Porsche niet zo zeker was of de versnellingsbak met vijf versnellingen van eigen fabrikaat de zware belasting van de viercilindermotor wel zou blijven verdragen, opteerde men voor de eerste maal voor een ZF-versnellingsbak (type A-17) Zeldzame traktor!

 

Types waarbij een ' * ' staat zijn ontworpen door het huis Porsche.

Laatste Update : 04-07-'04